13 táplákozási ötlet az Ünnepekre
2014.12.20 Krediesz
A karácsonyi időszak nem a legalkalmasabb időpont arra, hogy az ember gyökerestől megreformálja a családi táplálkozási szokásokat. De ha eddig is, az egész évben törekedtél arra, hogy egészséges ételek kerüljenek a tányérra, akkor valószínűleg az ünnepek alatt sem lesz ez másként. Az egészséges táplálkozásba amúgy beépíthetők a magyaros ételek, a mértékletes alkohol fogyasztás is, hiszen nincs tiltott étel vagy élelmiszer, csak kerülendő mennyiségek. A mai nap 13 hasznos tanácsot gyűjtöttünk össze, hogy az ünnepek is egészségben - és ezáltal jókedvvel, boldogan telhessenek.

karacsonyiasztal2640

  1. Ha gyakrabban eszünk kisebb mennyiséget, akkor kevesebb az esélye annak, hogy rosszul leszünk. A kórházban ledolgozott évek alatt jól megfigyelhető volt, hogy az ünnepek alatt mindig megnő a belgyógyászati osztályokon a gyomorrontásos, epés, hasnyálmirigy gyulladásos betegek száma. A legtöbb probléma abból szokott adódni, ha többféle ételt nagy mennyiségben fogyasztunk és napjában többször is kizárólag nehezen emészthető, zsíros ételeket eszünk - főleg ha nem ehhez vagyunk hozzászokva.
  2. Rágjunk lassabban, így előbb kialakul a jóllakottság érzete és az emésztő rendszer munkáját is segítjük. Így nemcsak az ízeket élvezhetjük jobban, ha lassabban eszünk, valószínűleg kevesebb kalóriát is fogunk bejuttatni a szervezetbe.
  3. Az ünnepek alatt se feledkezz meg a napi többszöri zöldség- és gyümölcs fogyasztásról. Lehetőleg minden étkezés tartalmazzon belőlük! A szokásos krumpli, rizs köret mellett (vagy helyett) készíthetünk sült, párolt, töltött vagy csőbensült zöldségeket és friss salátákat is. Az utóbbiakhoz adjunk hidegen sajtolt olajokat. Használjuk bátran a téli idény növényeinket, mint a sütőtök, cékla, lilakáposzta, csicsóka. A gyümölcsök kerülhetnek az asztalra könnyű desszertként, például gyümölcssalátának elkészítve, vagy sütve, kompótként is felhasználhatjuk őket. A liba és a fácán mellé jól illik körítésnek a sült alma vagy birs, a vadhúsok mellé tálalhatunk szilva- vagy áfonyamártás is. Édességekből készítsünk olyanokat, amelyek nagy mennyiségű gyümölcsöt tartalmaznak - akár aszalt formában is.  Adjuk meg a módját a tálalásnak is, mit szóltok például ehhez?brokkoliskarifa.png
  4. A fehér lisztet - vagy legalább egy részét - helyettesítsük teljes kiőrlésű fajtákkal, zabpehellyel.
  5. A fő ételeket tekintve a klasszikus hal, vagy a pulyka is jó választás lehet, azonban sok múlik azon is, hogy milyen technikával készítjük el. Pirítással, kevés zsiradék felhasználásával ízletes pörzsanyag képződik a nyersanyag felületén, ezáltal fokozza az étel élvezeti értékét és élettanilag kedvezőbb is, mint például a bő zsiradékban sütés. A klasszikus panírba vagy paprikás lisztbe forgatott halat bő olajban történő sütés helyett, korszerűbb előmelegített sütőben, vékonyan kiolajozott tepsiben, vagy sütőzacskóban sütni. Tűzdelhetjük a húsokat különféle fűszernövényekkel, zöldségekkel, így tepsiben megsütve is viszonylag alacsonyabb zsírtartalmú, mégis ízletes ételt készíthetünk.
  6. Ha töltött káposztát szeretnénk, próbáljuk ki római tálban (cserépedényben) elkészítve a következő módon: beáztatunk a cserépedényt vizbe. Ha gyakran használjuk és jól bejáratott, akkor 5 perc is elég, ha ritkán kerül elő, akkor fél órát érdemes erre szánni. A káposztába való húshoz válasszunk felesben darált pulykacombot és darált zsírszegény marhahúst, a töltelékbe barna rizst vagy zabpelyhet is tehetünk. Tetejére tehetünk füstölt, sovány comb-szeleteket, hogy a megszokott aromát se kelljen nélkülöznünk. Sütőben 3-4 óra alatt elkészül, nagy előnye, hogy nem kell mellette állni és még egészségesebb is.
  7. Ha alkoholt fogyasztunk, a legjobb választás 1-2 pohár száraz vörösbor: nagy a polifenol tartalma, mely mértékkel fogyasztva jótékonyan hat a szív- és érrendszerre, meggátolja a vérlemezkék összetapadását, tehát vérrögképződést gátló hatású, rendkívül érdekes módon szabályozza a gyulladásos folyamatokat a szervezetben, antioxidáns hatású, rákmegelőző tulajdonsággal is rendelkezik.
  8. Lefekvés előtt 2-3 órával már ne étkezzünk!
  9. Apró trükk, de hatásos: tálajunk kisebb tányérokra, így kevesebb is többnek tűnik, és kisebb eséllyel szedünk hatalmas adagokat.
  10. Ha bőséges a kínálat és szeretnénk mindent végigkóstolni, akkor csak kis adagokat szedjünk belőlük.
  11. Tervezzük meg a menüket előre és írjunk bevásárló listát. Ha céltudatosan, listával megyünk vásárolni, kevesebb felesleges dolgot fogunk megvásárolni és gyorsabban végezhetünk!
  12. Attól, hogy egy étel egészségesnek mondható hozzávalóból készül, még nem jelenti azt, hogy kalóriaszegény. Gondolok itt például a különböző magvakra, aszalt gyümölcsökre és a belőlük készült finomságokra. Ezeket sem ajánlott korlátlanul fogyasztani, itt is igyekezzünk megtartani a mértéket.
  13. Ne feledkezzünk meg a megfelelő folyadékofogyasztásról sem. Sokan akkor is inkább esznek, amikor valójában szomjasak, nem figyelve megfelelően a test jelzéseire. A téli időszak nagy kedvencei a teák, ezekkel is változatosabbá tehetjük a folyadékfogyasztást.

Mariann

Forrás:

MDOSZ Táplálkozási Akadémia 2012. 12.

hvg.hu - Még néhány tipp, hogy ne hízzon el Karácsonykor

Tihanyi András: Ünnepi étkezés könnyedén - Új Diéta 2011.6.

Bajor Zsuzsa: Legyen teljes az ünnep az asztal körül, avagy hogyan készítsünk kímélő, de ízletes ételeket karácsonykor - Ízek és érzések 2013. december-január

Karácsony Babával

2014.12.09. 23:15

Az ünnepek alatt nagy lehet a kísértés, hogy a Babát is megkínáljuk sok finomsággal. Én mégis inkább azt javaslom, hogy maradjunk a hozzátáplálás fokozatosságánál az ünnepek alatt is és ügyes tervezéssel inkább úgy készítsük el a menüt, hogy abból a Kicsinek is tudjunk kínálni az életkorának megfelelő falatokat. A mai nap ehhez gyűjtöttem össze pár javaslatot:
13+1 jó tanács a tipegők táplálásához

2017.12.04. 23:29

Többen kérdeztetek a bölcsis korú (1-3 éves) kisgyerekek helyes táplálásával kapcsolatban.Összegyűjtöttem 14 hasznos tudnivalót, ami segíthet ennek megvalósításában. Íme:
Szoptatási praktikák nátha esetén

2017.12.04. 23:25

A nátha nem kíméli a szoptató anyukákat és gyakran csecsemőjüket sem. Ebben az írásunkban szeretnénk Veletek egy-két praktikát megosztani, hogy könnyebben átvészelhessétek Ti is, és szopizó gyermeketek is a náthás időszakot.
Adventi naptár  - az utolsó percben is :-)

2016.11.30. 03:45

Nemsokára kezdődhet az adventi naptárazás. Még mindig nem késő, hogy meglepd egyel gyermekedet és izgalmasabbá tedd vele a Karácsony várást. Íme néhány ötlet, ami megvalósítható/beszerezhető még az utolsó napon is.
Gyömbértea

Gyömbértea

Nemcsak azért jó választás, mert finom. Csökkenti például a nyálkahártyák irritációját, és gyulladáscsökkentő hatású, melyet ki lehet használni megfázás és hörghurut esetén, ami gyakori probléma a téli időszakban.

Zserbós szaloncukor

Zserbós szaloncukor

Ezt a fajta házi szaloncukrot már sokadik éve készítem,így mondhatni már hagyománynak számít nálunk. :-) Szeretettel ajánlom Nektek is:

Timi zöldborsós csirkemájraguja

Timi zöldborsós csirkemájraguja

Ezt a receptet egy kedves olvasónk küldte. Fogadjátok szeretettel!