13 táplákozási ötlet az Ünnepekre
2014.12.20 Krediesz
A karácsonyi időszak nem a legalkalmasabb időpont arra, hogy az ember gyökerestől megreformálja a családi táplálkozási szokásokat. De ha eddig is, az egész évben törekedtél arra, hogy egészséges ételek kerüljenek a tányérra, akkor valószínűleg az ünnepek alatt sem lesz ez másként. Az egészséges táplálkozásba amúgy beépíthetők a magyaros ételek, a mértékletes alkohol fogyasztás is, hiszen nincs tiltott étel vagy élelmiszer, csak kerülendő mennyiségek. A mai nap 13 hasznos tanácsot gyűjtöttünk össze, hogy az ünnepek is egészségben - és ezáltal jókedvvel, boldogan telhessenek.

karacsonyiasztal2640

  1. Ha gyakrabban eszünk kisebb mennyiséget, akkor kevesebb az esélye annak, hogy rosszul leszünk. A kórházban ledolgozott évek alatt jól megfigyelhető volt, hogy az ünnepek alatt mindig megnő a belgyógyászati osztályokon a gyomorrontásos, epés, hasnyálmirigy gyulladásos betegek száma. A legtöbb probléma abból szokott adódni, ha többféle ételt nagy mennyiségben fogyasztunk és napjában többször is kizárólag nehezen emészthető, zsíros ételeket eszünk - főleg ha nem ehhez vagyunk hozzászokva.
  2. Rágjunk lassabban, így előbb kialakul a jóllakottság érzete és az emésztő rendszer munkáját is segítjük. Így nemcsak az ízeket élvezhetjük jobban, ha lassabban eszünk, valószínűleg kevesebb kalóriát is fogunk bejuttatni a szervezetbe.
  3. Az ünnepek alatt se feledkezz meg a napi többszöri zöldség- és gyümölcs fogyasztásról. Lehetőleg minden étkezés tartalmazzon belőlük! A szokásos krumpli, rizs köret mellett (vagy helyett) készíthetünk sült, párolt, töltött vagy csőbensült zöldségeket és friss salátákat is. Az utóbbiakhoz adjunk hidegen sajtolt olajokat. Használjuk bátran a téli idény növényeinket, mint a sütőtök, cékla, lilakáposzta, csicsóka. A gyümölcsök kerülhetnek az asztalra könnyű desszertként, például gyümölcssalátának elkészítve, vagy sütve, kompótként is felhasználhatjuk őket. A liba és a fácán mellé jól illik körítésnek a sült alma vagy birs, a vadhúsok mellé tálalhatunk szilva- vagy áfonyamártás is. Édességekből készítsünk olyanokat, amelyek nagy mennyiségű gyümölcsöt tartalmaznak - akár aszalt formában is.  Adjuk meg a módját a tálalásnak is, mit szóltok például ehhez?brokkoliskarifa.png
  4. A fehér lisztet - vagy legalább egy részét - helyettesítsük teljes kiőrlésű fajtákkal, zabpehellyel.
  5. A fő ételeket tekintve a klasszikus hal, vagy a pulyka is jó választás lehet, azonban sok múlik azon is, hogy milyen technikával készítjük el. Pirítással, kevés zsiradék felhasználásával ízletes pörzsanyag képződik a nyersanyag felületén, ezáltal fokozza az étel élvezeti értékét és élettanilag kedvezőbb is, mint például a bő zsiradékban sütés. A klasszikus panírba vagy paprikás lisztbe forgatott halat bő olajban történő sütés helyett, korszerűbb előmelegített sütőben, vékonyan kiolajozott tepsiben, vagy sütőzacskóban sütni. Tűzdelhetjük a húsokat különféle fűszernövényekkel, zöldségekkel, így tepsiben megsütve is viszonylag alacsonyabb zsírtartalmú, mégis ízletes ételt készíthetünk.
  6. Ha töltött káposztát szeretnénk, próbáljuk ki római tálban (cserépedényben) elkészítve a következő módon: beáztatunk a cserépedényt vizbe. Ha gyakran használjuk és jól bejáratott, akkor 5 perc is elég, ha ritkán kerül elő, akkor fél órát érdemes erre szánni. A káposztába való húshoz válasszunk felesben darált pulykacombot és darált zsírszegény marhahúst, a töltelékbe barna rizst vagy zabpelyhet is tehetünk. Tetejére tehetünk füstölt, sovány comb-szeleteket, hogy a megszokott aromát se kelljen nélkülöznünk. Sütőben 3-4 óra alatt elkészül, nagy előnye, hogy nem kell mellette állni és még egészségesebb is.
  7. Ha alkoholt fogyasztunk, a legjobb választás 1-2 pohár száraz vörösbor: nagy a polifenol tartalma, mely mértékkel fogyasztva jótékonyan hat a szív- és érrendszerre, meggátolja a vérlemezkék összetapadását, tehát vérrögképződést gátló hatású, rendkívül érdekes módon szabályozza a gyulladásos folyamatokat a szervezetben, antioxidáns hatású, rákmegelőző tulajdonsággal is rendelkezik.
  8. Lefekvés előtt 2-3 órával már ne étkezzünk!
  9. Apró trükk, de hatásos: tálajunk kisebb tányérokra, így kevesebb is többnek tűnik, és kisebb eséllyel szedünk hatalmas adagokat.
  10. Ha bőséges a kínálat és szeretnénk mindent végigkóstolni, akkor csak kis adagokat szedjünk belőlük.
  11. Tervezzük meg a menüket előre és írjunk bevásárló listát. Ha céltudatosan, listával megyünk vásárolni, kevesebb felesleges dolgot fogunk megvásárolni és gyorsabban végezhetünk!
  12. Attól, hogy egy étel egészségesnek mondható hozzávalóból készül, még nem jelenti azt, hogy kalóriaszegény. Gondolok itt például a különböző magvakra, aszalt gyümölcsökre és a belőlük készült finomságokra. Ezeket sem ajánlott korlátlanul fogyasztani, itt is igyekezzünk megtartani a mértéket.
  13. Ne feledkezzünk meg a megfelelő folyadékofogyasztásról sem. Sokan akkor is inkább esznek, amikor valójában szomjasak, nem figyelve megfelelően a test jelzéseire. A téli időszak nagy kedvencei a teák, ezekkel is változatosabbá tehetjük a folyadékfogyasztást.

Mariann

Forrás:

MDOSZ Táplálkozási Akadémia 2012. 12.

hvg.hu - Még néhány tipp, hogy ne hízzon el Karácsonykor

Tihanyi András: Ünnepi étkezés könnyedén - Új Diéta 2011.6.

Bajor Zsuzsa: Legyen teljes az ünnep az asztal körül, avagy hogyan készítsünk kímélő, de ízletes ételeket karácsonykor - Ízek és érzések 2013. december-január

21 napos tavaszi kihívás - hogy újra jól érezd magad a bőrödben

2018.03.19. 10:53

Tarts Velünk a következő 21 napban, hogy felfrissítsd a tested-lelkedet a téli szürkeség után! Tudom, ha kinézünk az ablakon még nem annyira a tavaszi megújulás jut senkinek sem az eszébe, de nem hagyjuk, hogy ez kedvünket szegje, és a kihívás végére csak megjön az igazi tavasz is :-) Vágj bele!
21 napos tavaszi kihívás - 19. nap: teaidő

2018.04.05. 16:24

Szombat a kihívásos napokon a finomságok ideje. A mai napra egy kis teázást tervezünk be. :-)
10+1 egyszerű ötlet a tavaszi megújuláshoz

2018.02.15. 10:58

A természet jó példát mutat minden esztendőben arra, hogy hogyan kell újra és újra megújulni, megszépülni. A tavaszi időszak nekünk is jó alkalom arra, hogy kövessük példáját. Érdemes hangsúlyt fektetnünk a megelőzésre és nem csak akkor odafigyelni magunkra, amikor már konkrét baj van! A mai írásunkban összegyűjtöttünk pár egyszerű tippet a tavaszi megújuláshoz.
Mozgás, Anyu!

2018.03.11. 13:40

Vendégszerzőnk, Csiki Judit, life coach írását olvashatjátok, melyben kisgyerekes anyukáknak ad ötleteket a rendszeres testmozgás megvalósításához.
Medvehagyma krémleves

Medvehagyma krémleves

Ha tavasz, akkor medvehagyma! :-) Sok finomságot lehet belőle készíteni, például krémlevesnek is remek alapanyag.

Napfény turmix

Napfény turmix

Végre itt az igazi tavaszi napsütés! Ünnepeljük meg ezzel a frissítő turmixal! :-)

Barbecue csirkemell balzsamecetes salátával á lá P-anír

Barbecue csirkemell balzsamecetes salátával á lá P-anír

Könnyű csirkés ebéd vagy vacsi. Próbáljátok ki!