10+1 tipp a tej és tejtermék fogyasztásának növelésére
2018.04.03 Krediesz
Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat (OTÁP 2014) adatai szerint a hazai lakosság 84%-ának a napi tej- és tejtermékfogyasztása nem éri el az ajánlott értéket. Javítsunk a statisztikán, íme 10+1 tipp a megvalósításhoz:

tejtermek-joghurt640

Mielőtt rátérünk a tippekre, egy gyors tisztázás, hogy mennyit is kellene fogyasztatnunk: a magyar táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR® szerint naponta fél liter tejet vagy ennek megfelelő tejtermék a javasolt mennyiség.

Otthoni tippek a tej és tejtermékek fogyasztásának a növelésére:

  1. A reggeli kávét igyuk tejjel, kávékrémpor vagy növény tejszín helyett.
  2. Reggelizzünk müzlit/gabonapelyhet tejjel vagy joghurttal.
  3. Az otthon csomagolt szendvicset bolondítsuk meg sajttal.
  4. Tízóraira/uzsonnára  válasszunk  joghurtot/kefirt,  vagy  ha  időnk  engedi,  készítsünk  házi úrókrémet.
  5. Folyadékbevitelnek is kiváló a gyümölcsös tejes turmix/smoothie.
  6. Ebédre  készítsünk  sajtos  húsokat  vagy  a  tésztás,  rakott,  csőbensült  ételekbe/-re  szórjunk reszelt  sajtot.  A  paradicsomlevest  olasz  módon,  betűtészta  helyett  olykor  reszelt  sajttal  is ehetjük.
  7. Étkezések  mellé  a  cukros  üdítőitalok  helyett  igyunk egy  pohár  tejet,  vagy  ha  az  édes  ízt kívánjuk, készítsünk kakaót.
  8. Legyünk jó példák gyermekeink számára, és igyuk meg mi is a tejadagunkat.
  9. Ne  felejtsük  el,  hogy  a  zsírszegény  tejtermékek  ugyanannyi  kalciumot  tartalmaznak,  mint  a zsírosabbak.
  10. Kefirekből, joghurtokból válasszuk az élőflórás fajtákat!

+1: Laktózérzékenység esetében sem javasolt a tej- és tejtermékek száműzése. A tejcukormentes vagy  tejcukorszegény  étrend  megfelel  a  magyar  táplálkozási  ajánlásnak,  tehát  tartalmaz  tejet  és tejterméket,  és  úgy  van  összeállítva,  hogy  annak  laktóztartalma  ne  haladja  meg  a  még  tolerálható mennyiséget. Ezért a tejcukrot tartalmazó élelmiszereket laktózmentes vagy – az egyéni érzékenységet figyelembe véve – laktózszegény termékekre javasolt cserélni.

Forrás:

Táplálkozási Akadémia - 2017. 10. Napi tej- és tejtermék fogyaszáts jelentősége az egészséges étrendben

21 napos tavaszi kihívás - hogy újra jól érezd magad a bőrödben

2018.03.19. 10:53

Tarts Velünk a következő 21 napban, hogy felfrissítsd a tested-lelkedet a téli szürkeség után! Tudom, ha kinézünk az ablakon még nem annyira a tavaszi megújulás jut senkinek sem az eszébe, de nem hagyjuk, hogy ez kedvünket szegje, és a kihívás végére csak megjön az igazi tavasz is :-) Vágj bele!
21 napos tavaszi kihívás - 19. nap: teaidő

2018.04.05. 16:24

Szombat a kihívásos napokon a finomságok ideje. A mai napra egy kis teázást tervezünk be. :-)
10+1 egyszerű ötlet a tavaszi megújuláshoz

2018.02.15. 10:58

A természet jó példát mutat minden esztendőben arra, hogy hogyan kell újra és újra megújulni, megszépülni. A tavaszi időszak nekünk is jó alkalom arra, hogy kövessük példáját. Érdemes hangsúlyt fektetnünk a megelőzésre és nem csak akkor odafigyelni magunkra, amikor már konkrét baj van! A mai írásunkban összegyűjtöttünk pár egyszerű tippet a tavaszi megújuláshoz.
21 napos tavaszi kihívás - 18. nap: panaszböjt

2018.04.05. 15:49

Bár a Húsvét elmúlt, de mi folytatjuk a kihívásunkban a pénteki böjti napokat. A mai napra egy érdekes lelkigyakorlatot hoztunk - amit ha sikerül megvalósítani, sok energiát nyerhetünk általa.
Epres zöldsaláta

Epres zöldsaláta

Az eper nemcsak magában, vagy édesen elkészítve finom. Próbáltátok már salátába? Ha nem, itt az ideje! :-) Egy nagy csokor friss bazsalikommal és egy kis borssal fűszerezve nem túl megszokott, de igazán ízletes párosítás.

Zöldborsós csirketokány bulgurral

Zöldborsós csirketokány bulgurral

Egy egyszerű, finom és egészséges recept akár hétköznapra vagy hétvégére is ideális választás lehet.

Dióskevert

Dióskevert

Ez a nagymamám egyik hagyományos receptje - kissé reformosított formában. Gyors, egyszerű és finom :-)