13+1 jó tanács a tipegők táplálásához
2017.12.04 Krediesz
Többen kérdeztetek a bölcsis korú (1-3 éves) kisgyerekek helyes táplálásával kapcsolatban.Összegyűjtöttem 14 hasznos tudnivalót, ami segíthet ennek megvalósításában. Íme:
  1. Erre a korosztályra jellemző a viszonylag nagy tápanyag igény, főleg a kalcium és a fehérje vonatkozásában. Az utóbbiról részletesen olvashattok a blogon a Mit (t)ehetünk csontjaink egészségéért? cikkünkben.
  2. A megfelelő fehérje bevitel biztosításához figyeljünk arra, hogy a főétkezések (reggeli-ebéd-vacsora) komplettek legyenek, tehát tartalmazzanak állati (hús, hal, tej- és tejtermékek, tojás) és növényi eredetű fehérjét egyaránt.
  3. Törekedjünk a változatosságra, ismertessük meg a gyerekeket minél több fajta étellel, élelmiszerrel.
  4. Naponta kapjon a kicsi a négy fő táplálék csoportba tartozó élelmiszerekből: keményítő tartalmú szénhidrátokat, zöldséget és gyümölcsöt, tejtermékeket, húst-halat és fehérjében gazdag ételeket. Nem kell, hogy minden étkezésnél mindegyik csoportból szerepeljen, de az fontos, hogy ezekre épüljön a napi étrend.
  5. A tejből válasszuk a magasabb zsírtartalmú fajtákat! (Nem, nem írtam el - a gyerekeknek jobb a magasabb zsírtartalmú :-))
  6. Minden nap szerepeljen az étrendben valamilyen zöldséges étel, például főzelék (párolással, habarással, vagy saját anyagával/burgonyával+tejtermékkel sűrítve), vagy töltött, rakott, csőben sült étel hússal, tejjel, tojással, tejtermékekkel.
  7. Naponta többször kapjon a Kicsi jó minőségű, friss, és az idénynek megfelelő zöldséget, gyümölcsöt!
  8. A húsok közül választhatjuk a baromfit és a vörös húsokat is: az ideális fele-fele arányban.
  9. Kerüljön hal is a tányérra minden héten. Feltétlenül gondoskodjunk a szálkamentességről!
  10. Az étel magas tápértékű hozzávalókból álljon, de ne legyen túl nagy mennyiségű, mert a kisgyerekek még nem tudnak nagy mennyiséget elfogyasztani egy étkezésre. Ezért is van, hogy levest ennek a korosztálynak még csak heti 1-2 alkalommal javasolt betervezni, akkor is valamilyen tartalmasabb húsos-zöldséges vagy tojásos változatban.
  11. Édességekkel, cukrász süteményekkel minél ritkábban kínáljuk meg a tipegőket! Ne feledjétek, a helyes táplálkozási szokásokat az első 1000 napban alakítjuk ki! Egy életre szóló ajándékot adhatunk a gyermekünknek, ha nem neveljük rá már 1-2 évesen a csoki/cukorfüggőségre!
  12. Ugyanígy érdemes figyelni a sózásra is. Nem kell sómentesen főzni, de kerüljük a túlzott sózást, és a nagy mennyiségű sót tartalmazó ételeket, élelmiszereket.
  13. Nagyon fontos a folyadékbevitel, melynek nagy része lehetőleg víz legyen. Ne csak az étkezések mellé, hanem az étkezések között is kínáljuk meg az itallal. Persze itt is törekedhetünk a változatosságra, nem kell állandóan csak vizet adni a Kicsinek, kiegészíthetjük egy-egy pohár teával, 100%-os gyümölcslével, turmixokkal, de mindenképp kapjon vizet is.

+1: érdemes minél kisebb korban rászoktatni csemeténket a nyugodt, rendezett étkezésre. Üljünk le szépen az asztalhoz, együk meg az ételt és utána álljunk fel. Egyél Te is a Kicsivel együtt. Társaságban mindenki szívesebben eszik, a gyerekek is, valamint a jó példa erejét nem lehet elégszer hangsúlyozni.

További ötleteket találhatsz a gyermekek egészséges táplálásához az ingyen letölthető anyagaink között.

Mariann

Téli idény növényeinkről

2018.02.17. 13:28

Sok szó esik arról, hogy fogyasszunk minél többször - naponta legalább háromszor, de inkább ötször - zöldséget és gyümölcsöt, azok közül is a legjobbak a szezonális, az adott helyen megtermő, aktuális idényben érő fajták. A decemberrel beköszöntött a tél, amikor nem olyan bőséges a kínálat, de ekkor is érdemes törekedni arra, hogy minél gyakrabban kerüljenek zöldségek és gyümölcsök a tányérunkra. Hogy konkrétan mik ennek az időszaknak az idény növényei, és miért is jó, ha figyelembe vesszük hogy minek van szezonja, mai bejegyzésünkből megtudhatjátok.
10+1 egyszerű ötlet a tavaszi megújuláshoz

2018.02.15. 10:58

A természet jó példát mutat minden esztendőben arra, hogy hogyan kell újra és újra megújulni, megszépülni. A tavaszi időszak nekünk is jó alkalom arra, hogy kövessük példáját. Érdemes hangsúlyt fektetnünk a megelőzésre és nem csak akkor odafigyelni magunkra, amikor már konkrét baj van! A mai írásunkban összegyűjtöttünk pár egyszerű tippet a tavaszi megújuláshoz.
Gyömbértea

2015.01.18. 23:14

Az ünnepek után se engedd, hogy lelombozzanak a hideg, borús, szürke hétköznapok! Tedd fel magadnak a kérdést, mi az, ami jól esne ilyenkor? Mit szólnátok például egy gyömbérteához?
A 2018-as év gyógynövénye: a levendula

2018.02.11. 10:21

Az év gyógynövénye címet 2018-ban a levendula nyerte el. A gyógyászatban elsősorban nyugtató, szorongásoldó hatása miatt alkalmazzák. Nekem az egyik személyes kedvencem. :-)
Köleses zöldségleves

Köleses zöldségleves

Egy tápláló, finom és gyors zöldséges leves a hétköznapokra.

Gyömbértea

Gyömbértea

Nemcsak azért jó választás, mert finom. Csökkenti például a nyálkahártyák irritációját, és gyulladáscsökkentő hatású, melyet ki lehet használni megfázás és hörghurut esetén, ami gyakori probléma a téli időszakban.

Téli vitaminsaláta

Téli vitaminsaláta

A téli hónapok egy kiváló, vitaminban gazdag nyersanyaga a savanyú káposzta. Íme egy recept ötlet hozzá: