21 napos tavaszi kihívás - 17. nap: tej- és tejtermékek
2018.03.30 Krediesz
Tej és tejtermékek

tavszi-kihivas-17-tej_695x370_krediesz_640dpi

A hazai lakosság 84%-ának a tej- és tejtermék fogyasztása nem éri el az ajánlott értéket. Ez egy őrült magas szám, nagyon rossz statisztika - szóval van min javítanunk. Azért is tartjuk fontosnak beszélni erről a kérdésről, mert egyes  népszerű,  szélsőséges  divatdiéták  igen agresszív kommunikációval a  tej-  és  tejtermékek  elhagyására  buzdítanak, így sokan nem azért nem fogyasztnak eleget, mert nem szeretik, hanem mert nem mernek, mert attól félnek egészségtelen. Szeretnénk eloszlatni Bennetek pár elterjedt táplálkozási tévhitet! Íme néhány tény a tejről és tejtermékekről:

  • A  tej  és  az  abból  készülő  tejtermékek  étrendünk  lényeges  részét  képezik,  fogyasztásukkal nem  csak táplálkozásunkat  színesítjük,  hanem  szervezetünk  működését  is  jótékonyan  támogathatjuk.  Kedvező élettani  hatásaiknak    köszönhetően  az  egészségmegőrzésben  és  betegségmegelőzésben    is  fontos élelmiszerek.
  • A  tejben  és tejtermékekben  számos  értékes  tápanyag  –  fehérjék, zsírok,  szénhidrátok,  vitaminok  és ásványi  anyagok  –  található,  melyekre  a  szervezetnek  szüksége  van,  bizonyos  összetevői(kalcium)  pedig  ebből  az  élelmiszercsoportból  hasznosulnak  a  legjobban.  Fél   liter   tej   fedezi   a   felnőttek   napi   javasolt energiabevitelének  12-15%-át,  a  fehérje-  20-25%-át, a  zsír-  15-20%-át,  a  szénhidrát-  7-10%-át,  a kalciumbevitelének 70%-át; igen gazdag ásványi anyagokban, káliumban, kalciumban, magnéziumban, szelénben, valamint vízben és zsírban oldódó vitaminokat egyaránt tartalmaz.
  • A  tej  és tejtermékek  minden  korcsoport  számára  ajánlottak,  különösen  a  növekedésben  lévő gyerekeknek az erős, egészséges fogak és a megfelelő csonttömeg kialakulása érdekében. A gyerekeknek se cseréljétek le az étrendben a tejet magtejekre és mindenféle tejpótlókra! (kivéve persze, ha tejfehérje allergiás)
  • A tej- és tejtermékek erősíthetik az immunrendszert és szerepet játszhatnak a szív- és érrendszeri-, a vastagbél daganatos  betegségei,  a  magasvérnyomás-betegség,  az elhízás,  a  csontritkulás  és  a fogszuvasodás megelőzésében.
  • A magyar táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR® szerint naponta fél liter tejet vagy ennek megfelelő tejterméket  javasolt  fogyasztani. Felnőtteknek  1  adag  2  dl  tejnek,  vagy  ugyanennyi joghurtnak, kefirnek, 5 dkg túrónak vagy 3 dkg sajtnak felel meg.
  • A tej és tejtermékek nyomós ok (pl. tejfehérjeallergia) nélküli kiiktatása nem javasolt, mivel ennek az élelmiszercsoportnak   az   egyik   legfontosabb   tápanyaga   a   kalcium,   így   megfelelő   pótlás   nélkül hiányállapotot  eredményez.  A  napi  kalcium  szükségletünket  alapvetően  tejet,  tejterméket  tartalmazó, változatos étrenddel tudjuk fedezni. Ha  a  táplálékkal  bevitt  kalcium  az  élettani  szükségletek  kielégítésére  nem  elegendő,  akkor  a  normál sejt-   és   szövetfunkciókhoz   szükséges   meghatározott vérkoncentráció   eléréséhez   a   szervezet   a csontokból  vonja  ki  az  ásványi  anyagot.  Ez  kisebb  csonttömeget  okoz,  amely  csökkent  csontsűrűség (osteopenia), csontritkulás kialakulásához vezet, és ezzel összefüggésben megnő a törések kockázata. Fokozott   kalciumhiánynak   vannak   kitéve   a   tejallergiások,   a   laktóz-   és   gluténérzékenyek,   a csontritkulásban szenvedők, a szoptató kismamák, a menopauzában lévő nők.
  • A kalcium hasznosulása a tejből és tejtermékekből sokkal kedvezőbb, mint az egyéb kalciumtartalmú élelmiszerekből.
  • Az UHT tejek több hónapos eltarthatósága mögött nem valamilyen tartósítószer, hanem egy speciális hőkezelési és csomagolási technológia áll.

Tejfogyasztáshoz kapcsolódó betegségek

  • Tejfehérje allergia esetén a tej- és tejtermékek teljes elhagyása javasolt. Fontos hangsúlyozni, ha ez a gyanu áll fent, öndiagnózis helyett keressünk fel egy szakorvost a pontos diagnózis felállításához.
  • laktózérzékenység a  tejcukor  emésztésének  a  zavara. A problémát, a tejcukrot (laktózt) bontó enzim, a laktáz teljes vagy részleges hiánya okozza.   A  bélben  termelődő  laktáz  enzim  csökkent működése  vagy  hiánya  esetén  a  tej  vagy  azt  tartalmazó  élelmiszerek  elfogyasztása  után  puffadás, görcsös hasi fájdalom, szelesedés,    valamint    hasmenés    jelentkezik. Gyakori a másodlagos tejcukorérzékenység,  ami  egy  alapbetegség  következtében  alakulhat  ki,  ilyen  például  a  gyulladásos bélbetegségek  (Crohn-betegség,  colitis  ulcerosa),  lisztérzékenység, bélnyálkahártyát  érintő  fertőzésesmegbetegedések,  sebészeti  beavatkozások,  daganatos betegeknél  hasi  besugárzás,  egyes  gyógyszerek szedése. Laktózérzékenység esetében nem biztos, hogy szükséges a tej- és tejtermékek teljes száműzése. A tejcukormentes vagy  tejcukorszegény  étrendnél fontos szempont, hogy figyelembe vegyük az egyéni tűrőképességet. A savanyított tejtermékek, a túró és a sajtok laktóz tartalma alacsonyabb. A tejcukrot tartalmazó élelmiszereket laktózmentes vagy – az egyéni érzékenységet figyelembe véve – laktózszegény termékekre javasolt cserélni. Szóba jöhet még a laktáz enzim gyógyszeres pótlása is: étkezés előtt alkalmazva a tejcukor tartalmú ételek is fogyaszthatóvá válnak.Laktózérzékenység gyanuja esetén is érdemes szakorvoshoz fordulni az öndiagnózis helyett!
  • A kamaszokon és fiatal felnőtteken megjelenő akne (pattanás) és a táplálkozás közötti összefüggéseket már régóta kutatják, de kevés bizonyíték áll rendelkezésre arról, hogy a tej kizárása az akne kezeléséhez tartozna.

Összességében elmondható, hogy a tej és a belőle készült tejtermékek – különös tekintettel a zsírszegény változatokra – fontos szereplői az egészséges táplálkozásnak. Naponta javasolt belőlük  fogyasztani  akár  hideg,  akár  meleg  étkezések  alkotóiként,  változatos  formában elkészítve.

A mai nap feladat tehát, hogy figyeld meg a tej- és tejtermék fogyasztási szokásaidat, és próbáld meg elérni az ajánlott napi fél liternyi mennyiséget! Ha jól jönne egy kis segítség a gyakorlati megvalósításhoz, 10+1 tippet itt találsz hozzá.

Ha tetszettek a fent olvasottak, szeretettel ajánljuk figyelmedbe Tavaszi megújulás életmód programunkat, amiben tisztázzuk az alap táplálkozási kérdéseket. Ajánlásainkat nem az internetről ollózzuk össze, nem a hasunkra ütve találjuk ki - dietetikusok vagyunk, ez a szakmánk - hanem a hazai ajánlásokat követve, hiteles információkat adunk át saját és családod egészségének megőrzésének érdekében. A Tavaszi megújulás életmód program egy gyakorlatiasan összeállított anyag, ami tartalmaz egy e-könyvet, mellé étlapot receptekkel, 1 havi gyakrolati feladatsort és praktikus tervezőket, hogy az ajánlásokat minél könnyebben átültethesd a gyakorlatba. Ahogy tőlünk megszokhattátok, nagy hangsúlyt fektetünk a lelki vonalra, és a megfelelő mentális felkészülésre is, mert az életmódváltásnak ez az alapja, csak így lehet hosszú távú, tartós sikereket elérni. További részletek a programról és csatlakozási lehetőség itt:

tavaszi-megujulas-eletmod-program-krediesz-640

Forrás:

Táplálkozás Akadémia 2017. október - NAPI TEJ- ÉS TEJTERMÉKFOGYASZTÁS JELENTŐSÉGE AZ EGÉSZSÉGES ÉTRENDBEN

Táplálkozási Akadémia 2017. április - TEJ- ÉS TEJTERMÉKEK

7 apró trükk a sikeres fogyáshoz

2014.08.29. 23:17

Te is azok közé tartozol, akik új évkor mindig új lendülettel állnak neki, hogy megreformálják az életmódjukat? Aztán a napok múlásával csökken, majd teljesen elfogy a lelkesedésed és marad minden a régiben. Ha igen, itt találhatsz pár apró trükköt, ami segíthet a tartós és sikeres fogyás elérésében:
21 napos tavaszi kihívás - hogy újra jól érezd magad a bőrödben

2018.03.19. 10:53

Tarts Velünk a következő 21 napban, hogy felfrissítsd a tested-lelkedet a téli szürkeség után! Tudom, ha kinézünk az ablakon még nem annyira a tavaszi megújulás jut senkinek sem az eszébe, de nem hagyjuk, hogy ez kedvünket szegje, és a kihívás végére csak megjön az igazi tavasz is :-) Vágj bele!
21 napos tavaszi kihívás - 19. nap: teaidő

2018.04.05. 16:24

Szombat a kihívásos napokon a finomságok ideje. A mai napra egy kis teázást tervezünk be. :-)
10+1 egyszerű ötlet a tavaszi megújuláshoz

2018.02.15. 10:58

A természet jó példát mutat minden esztendőben arra, hogy hogyan kell újra és újra megújulni, megszépülni. A tavaszi időszak nekünk is jó alkalom arra, hogy kövessük példáját. Érdemes hangsúlyt fektetnünk a megelőzésre és nem csak akkor odafigyelni magunkra, amikor már konkrét baj van! A mai írásunkban összegyűjtöttünk pár egyszerű tippet a tavaszi megújuláshoz.
Avokádós citrussaláta

Avokádós citrussaláta

Ilyenkor télen a citrusos saláták az egyik kedvenceim - mint például ez. Nálunk a karácsonyi menüben is szerepet kap ez a recept.

Gyömbértea

Gyömbértea

Az ünnepek után se engedd, hogy lelombozzanak a hideg, borús, szürke hétköznapok! Tedd fel magadnak a kérdést, mi az, ami jól esne ilyenkor? Mit szólnátok például egy gyömbérteához?

Répás-mogyorós szendvicskrém

Répás-mogyorós szendvicskrém

A téli hazai idény zöldségek egyike a sárgarépa, ami szerencsére igen sokrétűen felhasználható. Íme egy újabb ötlet - a vasárnapi húslevesen túl. Most épp szendvicskrémet készítettem belőle.