10+1 ötlet a téli vitaminpótláshoz
2015.01.23 Krediesz
Megfelelő táplálkozással sokat tehetünk egészségünk megőrzésének érdekében a téli hónapokban is. Összeszedtem pár gyakorlatias táplálkozási tanácsot ennek megvalósításához:

telivitaminpotlas640

  1. Készítsünk minél gyakrabban friss zöldségekből készült ételeket. Célszerű mindig a szezonális fajtákat választani. A téli hónapokban ilyen például a sárgarépa, cékla, zeller, retek, káposztafélék, hagymák.
  2. Míg a többi évszakban bőségesen válogathatunk a hazai gyümölcsök közül, télen elég szegényesre csökken a választék: alma-körte-némi birs - estleg ha előrelátóak voltunk és fagyasztottunk/tettünk el a nyár és az ősz kincseiből, akkor azokat most élvezhetjük. Jogosan felmerül a kérdés, hogy a szűk kínálatot bővítsük-e déli gyümölcsökkel? Sokan azon a véleményen vannak, hogy a nagy mennyiségű permet- és növényvédőszer tartalmuk miatt inkább ne. Én úgy gondolom, hogy bár előnyben részesítem a hazai fajtákat, de azért a déli gyümölcsöket kár lenne kihagyni az étrendünkből, hiszen számos jótékony tulajdonsággal is rendelkeznek. Itt olvashatsz például a gránátalmáról.
  3. Érdemes megismerkednünk a biocsírákkal. Napi pár perc ráfordítással 3-4 nap alatt vitamindús növényeket csíráztathatunk otthon, ami az egyik legolcsóbb és minőségileg is kiváló megoldás a téli hónapokban (is) a vitamin és ásványi anyag bevitel fedezésére. A kész csírák szendvicshez, salátákhoz kitűnően használhatóak. Az otthoni csíráztatás mikéntjéről részletesen itt olvashatsz. Ha nincs kedved/időd a csíráztatással bíbelődni, már a legtöbb bevásárló központban kaphatóak készen is.
  4. C-vitamin bevitel növeléséhez jótékony hatású egy csésze csipkebogyó tea.
  5. A teák ízesítéséhez használjunk friss citromot és mézet. Ezeket csak akkor adjuk hozzá az italhoz, miután kihűlt, mert a túl magas hőmérséklet károsítja a vitamintartalmat.
  6. Natúr (nem sózott/pörkölt) olajos magvak, diófélék rendszeres fogyasztásával a szervezet B- és E-vitaminokhoz, értékes telítetlen zsírsavakhoz jut. Naponta 1-1 marékkal fogyasszunk belőlük: müzliben, salátában vagy magában.
  7. A teljes kiőrlésű, korpás pékáruk nem csak rosttartalmuk miatt, de vitamin és ásványi anyag tartalmuknál fogva is jobb választás a fehér, finomított fajták helyett.  Ezekhez mindig igyunk kellő mennyiségű folyadékot.
  8. Fogyasszunk natúr, vagy kevés mézzel édesített zöldség és gyümölcsleveket, turmix italokat. A megfelelő folyadékfogyasztás nélkülözhetetlen a szervezet zavartalan működéséhez. Dehidratáltság estén az immunrendszer sem képes megfelelően működni. A jól hidratált szervezet hatékonyabban végzi a kiválasztási és egyéb folyamatokat. Sajnos a hidegben kevésbé jelentős a hangsúly a folyadékfogyasztáson, pedig a nyálkahártyák kiszáradása kedvez a baktériumok és vírusok megtapadásának. Tehát ne feledkezzünk meg erről az őszi/téli hónapokban sem. A témáról még többet itt olvashatsz.
  9. Gyömbérből is finom teát készíthetünk, ami nemcsak az íze miatt jó választás. A népgyógyászat már régóta használja különböző problémák kezelésére. A tapasztalatok szerint csökkenti például a nyálkahártyák irritációját, és gyulladáscsökkentő hatású, melyet ki lehet használni megfázás és hörghurut esetén, ami gyakori probléma a téli időszakban. A pontos receptet itt találod.
  10. Ha nem tudsz elég figyelmet fordítani a táplálkozásra, segítsd a szervezetedet étrend kiegészítőkkel.  Ezek közül hatalmas ma már a kínálat, célszerű a megbízható, leinformálható fajtákat választani.

+1: Ne feledkezz meg a D-vitamin pótlásról! A késő ősztől kora tavaszig terjedő időszakban a napsugárzás nem elegendő a szükséges mennyiségű D3-vitamin termeléséhez. Magyarországi étrend mellett a szükséges D-vitamin bevitele csak táplálkozással, étrendváltoztatással nem lehetséges! A D-vitaminhiány megelőzéséhez szükséges D3-vitaminpótlást szájon át bevehető, pontosan meghatározható mennyiségű D3-vitamint tartalmazó készítményekkel kell megoldani gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt! Részletesen a témáról itt olvashatsz.

Mariann

 

    Karácsony Babával

    2014.12.09. 23:15

    Az ünnepek alatt nagy lehet a kísértés, hogy a Babát is megkínáljuk sok finomsággal. Én mégis inkább azt javaslom, hogy maradjunk a hozzátáplálás fokozatosságánál az ünnepek alatt is és ügyes tervezéssel inkább úgy készítsük el a menüt, hogy abból a Kicsinek is tudjunk kínálni az életkorának megfelelő falatokat. A mai nap ehhez gyűjtöttem össze pár javaslatot:
    13+1 jó tanács a tipegők táplálásához

    2017.12.04. 23:29

    Többen kérdeztetek a bölcsis korú (1-3 éves) kisgyerekek helyes táplálásával kapcsolatban.Összegyűjtöttem 14 hasznos tudnivalót, ami segíthet ennek megvalósításában. Íme:
    Szoptatási praktikák nátha esetén

    2017.12.04. 23:25

    A nátha nem kíméli a szoptató anyukákat és gyakran csecsemőjüket sem. Ebben az írásunkban szeretnénk Veletek egy-két praktikát megosztani, hogy könnyebben átvészelhessétek Ti is, és szopizó gyermeketek is a náthás időszakot.
    Adventi naptár  - az utolsó percben is :-)

    2016.11.30. 03:45

    Nemsokára kezdődhet az adventi naptárazás. Még mindig nem késő, hogy meglepd egyel gyermekedet és izgalmasabbá tedd vele a Karácsony várást. Íme néhány ötlet, ami megvalósítható/beszerezhető még az utolsó napon is.
    Gyömbértea

    Gyömbértea

    Nemcsak azért jó választás, mert finom. Csökkenti például a nyálkahártyák irritációját, és gyulladáscsökkentő hatású, melyet ki lehet használni megfázás és hörghurut esetén, ami gyakori probléma a téli időszakban.

    Zserbós szaloncukor

    Zserbós szaloncukor

    Ezt a fajta házi szaloncukrot már sokadik éve készítem,így mondhatni már hagyománynak számít nálunk. :-) Szeretettel ajánlom Nektek is:

    Timi zöldborsós csirkemájraguja

    Timi zöldborsós csirkemájraguja

    Ezt a receptet egy kedves olvasónk küldte. Fogadjátok szeretettel!