10+1 ötlet a téli vitaminpótláshoz
2015.01.23 Krediesz
Megfelelő táplálkozással sokat tehetünk egészségünk megőrzésének érdekében a téli hónapokban is. Összeszedtem pár gyakorlatias táplálkozási tanácsot ennek megvalósításához:

telivitaminpotlas640

  1. Készítsünk minél gyakrabban friss zöldségekből készült ételeket. Célszerű mindig a szezonális fajtákat választani. A téli hónapokban ilyen például a sárgarépa, cékla, zeller, retek, káposztafélék, hagymák.
  2. Míg a többi évszakban bőségesen válogathatunk a hazai gyümölcsök közül, télen elég szegényesre csökken a választék: alma-körte-némi birs - estleg ha előrelátóak voltunk és fagyasztottunk/tettünk el a nyár és az ősz kincseiből, akkor azokat most élvezhetjük. Jogosan felmerül a kérdés, hogy a szűk kínálatot bővítsük-e déli gyümölcsökkel? Sokan azon a véleményen vannak, hogy a nagy mennyiségű permet- és növényvédőszer tartalmuk miatt inkább ne. Én úgy gondolom, hogy bár előnyben részesítem a hazai fajtákat, de azért a déli gyümölcsöket kár lenne kihagyni az étrendünkből, hiszen számos jótékony tulajdonsággal is rendelkeznek. Itt olvashatsz például a gránátalmáról.
  3. Érdemes megismerkednünk a biocsírákkal. Napi pár perc ráfordítással 3-4 nap alatt vitamindús növényeket csíráztathatunk otthon, ami az egyik legolcsóbb és minőségileg is kiváló megoldás a téli hónapokban (is) a vitamin és ásványi anyag bevitel fedezésére. A kész csírák szendvicshez, salátákhoz kitűnően használhatóak. Az otthoni csíráztatás mikéntjéről részletesen itt olvashatsz. Ha nincs kedved/időd a csíráztatással bíbelődni, már a legtöbb bevásárló központban kaphatóak készen is.
  4. C-vitamin bevitel növeléséhez jótékony hatású egy csésze csipkebogyó tea.
  5. A teák ízesítéséhez használjunk friss citromot és mézet. Ezeket csak akkor adjuk hozzá az italhoz, miután kihűlt, mert a túl magas hőmérséklet károsítja a vitamintartalmat.
  6. Natúr (nem sózott/pörkölt) olajos magvak, diófélék rendszeres fogyasztásával a szervezet B- és E-vitaminokhoz, értékes telítetlen zsírsavakhoz jut. Naponta 1-1 marékkal fogyasszunk belőlük: müzliben, salátában vagy magában.
  7. A teljes kiőrlésű, korpás pékáruk nem csak rosttartalmuk miatt, de vitamin és ásványi anyag tartalmuknál fogva is jobb választás a fehér, finomított fajták helyett.  Ezekhez mindig igyunk kellő mennyiségű folyadékot.
  8. Fogyasszunk natúr, vagy kevés mézzel édesített zöldség és gyümölcsleveket, turmix italokat. A megfelelő folyadékfogyasztás nélkülözhetetlen a szervezet zavartalan működéséhez. Dehidratáltság estén az immunrendszer sem képes megfelelően működni. A jól hidratált szervezet hatékonyabban végzi a kiválasztási és egyéb folyamatokat. Sajnos a hidegben kevésbé jelentős a hangsúly a folyadékfogyasztáson, pedig a nyálkahártyák kiszáradása kedvez a baktériumok és vírusok megtapadásának. Tehát ne feledkezzünk meg erről az őszi/téli hónapokban sem. A témáról még többet itt olvashatsz.
  9. Gyömbérből is finom teát készíthetünk, ami nemcsak az íze miatt jó választás. A népgyógyászat már régóta használja különböző problémák kezelésére. A tapasztalatok szerint csökkenti például a nyálkahártyák irritációját, és gyulladáscsökkentő hatású, melyet ki lehet használni megfázás és hörghurut esetén, ami gyakori probléma a téli időszakban. A pontos receptet itt találod.
  10. Ha nem tudsz elég figyelmet fordítani a táplálkozásra, segítsd a szervezetedet étrend kiegészítőkkel.  Ezek közül hatalmas ma már a kínálat, célszerű a megbízható, leinformálható fajtákat választani.

+1: Ne feledkezz meg a D-vitamin pótlásról! A késő ősztől kora tavaszig terjedő időszakban a napsugárzás nem elegendő a szükséges mennyiségű D3-vitamin termeléséhez. Magyarországi étrend mellett a szükséges D-vitamin bevitele csak táplálkozással, étrendváltoztatással nem lehetséges! A D-vitaminhiány megelőzéséhez szükséges D3-vitaminpótlást szájon át bevehető, pontosan meghatározható mennyiségű D3-vitamint tartalmazó készítményekkel kell megoldani gyerekeknek, felnőtteknek egyaránt! Részletesen a témáról itt olvashatsz.

Mariann

 

    21 napos tavaszi kihívás - hogy újra jól érezd magad a bőrödben

    2018.03.19. 10:53

    Tarts Velünk a következő 21 napban, hogy felfrissítsd a tested-lelkedet a téli szürkeség után! Tudom, ha kinézünk az ablakon még nem annyira a tavaszi megújulás jut senkinek sem az eszébe, de nem hagyjuk, hogy ez kedvünket szegje, és a kihívás végére csak megjön az igazi tavasz is :-) Vágj bele!
    5 tipp lelki egészségünk megújításához

    2018.02.15. 11:45

    Tavasszal általában a legtöbbünkben megérik a tisztulási, "újjászületési vágy". Ha felszedtünk néhány kilót a téli hónapok alatt, elindul testünk formálása. Tőlünk már megszokhattátok, hogy mindamellett, hogy ezeket a dolgokat is fontosnak tartjuk, nem feledkezünk meg arról - és Benneteket is erre biztatunk - hogy a testünk mellett figyeljünk oda lelki, szellemi egészségünk megőrzésére, feltöltésére, tisztán tartására is. A mai cikkünkben ahhoz adok ötleteket, hogyan tudjunk lelkünket is megújítani a testünkkel egyetemben, kihasználva a tavasz frissítő erejét.
    21 napos tavaszi kihívás - 19. nap: teaidő

    2018.04.05. 16:24

    Szombat a kihívásos napokon a finomságok ideje. A mai napra egy kis teázást tervezünk be. :-)
    10+1 egyszerű ötlet a tavaszi megújuláshoz

    2018.02.15. 10:58

    A természet jó példát mutat minden esztendőben arra, hogy hogyan kell újra és újra megújulni, megszépülni. A tavaszi időszak nekünk is jó alkalom arra, hogy kövessük példáját. Érdemes hangsúlyt fektetnünk a megelőzésre és nem csak akkor odafigyelni magunkra, amikor már konkrét baj van! A mai írásunkban összegyűjtöttünk pár egyszerű tippet a tavaszi megújuláshoz.
    Medvehagyma krémleves

    Medvehagyma krémleves

    Ha tavasz, akkor medvehagyma! :-) Sok finomságot lehet belőle készíteni, például krémlevesnek is remek alapanyag.

    Napfény turmix

    Napfény turmix

    Végre itt az igazi tavaszi napsütés! Ünnepeljük meg ezzel a frissítő turmixal! :-)

    Barbecue csirkemell balzsamecetes salátával á lá P-anír

    Barbecue csirkemell balzsamecetes salátával á lá P-anír

    Könnyű csirkés ebéd vagy vacsi. Próbáljátok ki!