Amit a hozzáadott cukorról tudni érdemes
2014.09.04 Krediesz
Rengeteg élelmiszer tartalmaz hozzáadott cukrokat - olyanok is, amikről az a hír járja, hogy nagyon egészségesek. Íme pár dolog, amivel nem árt tisztában lennünk:

hozzaadottcukrok640

Mi is az a hozzáadott cukor?

A különböző nyersanyagok, élelmiszerek egy részének van alapban is természetes cukortartalma. Ilyen például a gyümölcsökben természetesen előforduló gyümölcscukor (fruktóz), vagy a tejben a tejcukor (laktóz). Amikor azonban az ételkészítés során az alapanyaghoz cukrot teszünk, vagy az élelmiszer feldolgozása során a termékhez cukrot adagolnak, már hozzáadott cukorról beszélünk. Ilyen például, ha az epret fogyasztás előtt jól megcukrozzuk, vagy a reggeli kávét néhány mokkáskanál cukorral ízesítjük.

A hozzáadott cukrok forrásai lehetnek például:

  • édességek (csokik, cukorkák..stb)
  • pékáruk, sütemények
  • üdítők, szörpök, energiaitalok (necsak a kólára gondolj, a gyümölcslevek egy része is ide tartozik)
  • levesporok, salátaöntetek
  • kechupok, mustár
  • zöldségkonzervek (pl. kukorica)
  • bébiételek egy része
  • egyes instant teák, kávék (3 in 1 kávék), kakaóporok (pl. Nesquik)
  • a legtöbb müzli és gabonapehely keverék
  • gyümölcs joghurtok, krémtúrók, tejes desszertek, pudingok

Ha édesítőszert vagy cukorpótlót adnak egy termékhez, a címkén fel kell tüntetni jelenlétüket. Az „Összetevők” felirat után mennyiségileg csökkenő sorrendben szerepelnek az élelmiszer hozzávalói, vagyis az az összetevő szerepel az első helyen, amiből a legtöbbet tartalmazza a termék. Ezeket az anyagokat általában a nemzetközileg is elismert „E” jelöléssel írják  csomagolásra. Az E 950-968 közöttiek jelölik az édesítőszereket és cukorpótlókat (kivétel ez alól a szorbit és a mannit, amelyek jelölése E 420, illetve E421). Édesítőszerek csak a Magyar Élelmiszerkönyvben lévő táblázatban felsorolt élelmiszerekhez az ott megadott mennyiségben használhatók fel, édesítési célokra. Ha a termék hozzáadott cukrot és édesítőszert is tartalmaz, a terméken fel kell tüntetni a „cukorral és édesítőszerrel” kifejezést. A hozzáadott cukorra az élelmiszercímkén többek között a következő kifejezések utalnak:

  • glükóz
  • dextróz
  • glükóz-fruktóz szirup
  • cukor, barna cukor.
  • kukoricaszirup, magas-fruktóztartalmú kukoricaszirup (HFCS)
  • fruktóz
  • méz
  • invertcukor
  • keményítő szirup
  • maltóz
  • szacharóz
  • juharszirup
  • melasz

Az otthoni használatkor hozzáadott cukorokkal könnyebb a helyzet, mert ott pontosan tudjuk mihez-mit-és mennyit adunk hozzá. Ebben a kérdésben azt javaslom, amennyire lehet, törekedjünk a legminimálisabb cukorfogyasztásra. Amit lehet, fogyasszunk natúran - például a gyümölcsöket, vagy a teát. Ha eddig sok cukorral édesítettél, kezd el fokozatosan, hétről-hétre csökkenteni a mennyiséget, így adsz időt a szervezetednek az áthangolódásra és nem lesz olyan drasztikus a változás. Ha pedig olykor mégis elcsábulunk egy-egy édesebb falatra, nem dől össze a világ. Egy krémestől még senki sem lett elhízott. Valamint a cukor helyettesítésére rengeteg alternatíva közül válogathatunk már. Igazából nem szeretem az ilyen „egészséges” „nem egészséges” címkéket, mert – mint a táplálkozás szinte minden kérdésében – nem mindegy, hogy kiről beszélünk? Más lesz a jó megoldás egy cukorbeteg szempontjából, más egy fogyókúrázót tekintve, és más a gyerekeket nézve. De ez megér hamarosan egy következő cikket... :-)

Mariann

Források:

MDOSZ - Táplálkozás Akadémia 2011.05.

MDOSZ - Táplálkozás Akadémia 2013.06.

21 napos tavaszi kihívás - hogy újra jól érezd magad a bőrödben

2018.03.19. 10:53

Tarts Velünk a következő 21 napban, hogy felfrissítsd a tested-lelkedet a téli szürkeség után! Tudom, ha kinézünk az ablakon még nem annyira a tavaszi megújulás jut senkinek sem az eszébe, de nem hagyjuk, hogy ez kedvünket szegje, és a kihívás végére csak megjön az igazi tavasz is :-) Vágj bele!
21 napos tavaszi kihívás - 19. nap: teaidő

2018.04.05. 16:24

Szombat a kihívásos napokon a finomságok ideje. A mai napra egy kis teázást tervezünk be. :-)
10+1 egyszerű ötlet a tavaszi megújuláshoz

2018.02.15. 10:58

A természet jó példát mutat minden esztendőben arra, hogy hogyan kell újra és újra megújulni, megszépülni. A tavaszi időszak nekünk is jó alkalom arra, hogy kövessük példáját. Érdemes hangsúlyt fektetnünk a megelőzésre és nem csak akkor odafigyelni magunkra, amikor már konkrét baj van! A mai írásunkban összegyűjtöttünk pár egyszerű tippet a tavaszi megújuláshoz.
Mozgás, Anyu!

2018.03.11. 13:40

Vendégszerzőnk, Csiki Judit, life coach írását olvashatjátok, melyben kisgyerekes anyukáknak ad ötleteket a rendszeres testmozgás megvalósításához.
Epres zöldsaláta

Epres zöldsaláta

Az eper nemcsak magában, vagy édesen elkészítve finom. Próbáltátok már salátába? Ha nem, itt az ideje! :-) Egy nagy csokor friss bazsalikommal és egy kis borssal fűszerezve nem túl megszokott, de igazán ízletes párosítás.

Zöldborsós csirketokány bulgurral

Zöldborsós csirketokány bulgurral

Egy egyszerű, finom és egészséges recept akár hétköznapra vagy hétvégére is ideális választás lehet.

Dióskevert

Dióskevert

Ez a nagymamám egyik hagyományos receptje - kissé reformosított formában. Gyors, egyszerű és finom :-)