Amit a hozzáadott cukorról tudni érdemes
2014.09.04 Krediesz
Rengeteg élelmiszer tartalmaz hozzáadott cukrokat - olyanok is, amikről az a hír járja, hogy nagyon egészségesek. Íme pár dolog, amivel nem árt tisztában lennünk:

hozzaadottcukrok640

Mi is az a hozzáadott cukor?

A különböző nyersanyagok, élelmiszerek egy részének van alapban is természetes cukortartalma. Ilyen például a gyümölcsökben természetesen előforduló gyümölcscukor (fruktóz), vagy a tejben a tejcukor (laktóz). Amikor azonban az ételkészítés során az alapanyaghoz cukrot teszünk, vagy az élelmiszer feldolgozása során a termékhez cukrot adagolnak, már hozzáadott cukorról beszélünk. Ilyen például, ha az epret fogyasztás előtt jól megcukrozzuk, vagy a reggeli kávét néhány mokkáskanál cukorral ízesítjük.

A hozzáadott cukrok forrásai lehetnek például:

  • édességek (csokik, cukorkák..stb)
  • pékáruk, sütemények
  • üdítők, szörpök, energiaitalok (necsak a kólára gondolj, a gyümölcslevek egy része is ide tartozik)
  • levesporok, salátaöntetek
  • kechupok, mustár
  • zöldségkonzervek (pl. kukorica)
  • bébiételek egy része
  • egyes instant teák, kávék (3 in 1 kávék), kakaóporok (pl. Nesquik)
  • a legtöbb müzli és gabonapehely keverék
  • gyümölcs joghurtok, krémtúrók, tejes desszertek, pudingok

Ha édesítőszert vagy cukorpótlót adnak egy termékhez, a címkén fel kell tüntetni jelenlétüket. Az „Összetevők” felirat után mennyiségileg csökkenő sorrendben szerepelnek az élelmiszer hozzávalói, vagyis az az összetevő szerepel az első helyen, amiből a legtöbbet tartalmazza a termék. Ezeket az anyagokat általában a nemzetközileg is elismert „E” jelöléssel írják  csomagolásra. Az E 950-968 közöttiek jelölik az édesítőszereket és cukorpótlókat (kivétel ez alól a szorbit és a mannit, amelyek jelölése E 420, illetve E421). Édesítőszerek csak a Magyar Élelmiszerkönyvben lévő táblázatban felsorolt élelmiszerekhez az ott megadott mennyiségben használhatók fel, édesítési célokra. Ha a termék hozzáadott cukrot és édesítőszert is tartalmaz, a terméken fel kell tüntetni a „cukorral és édesítőszerrel” kifejezést. A hozzáadott cukorra az élelmiszercímkén többek között a következő kifejezések utalnak:

  • glükóz
  • dextróz
  • glükóz-fruktóz szirup
  • cukor, barna cukor.
  • kukoricaszirup, magas-fruktóztartalmú kukoricaszirup (HFCS)
  • fruktóz
  • méz
  • invertcukor
  • keményítő szirup
  • maltóz
  • szacharóz
  • juharszirup
  • melasz

Az otthoni használatkor hozzáadott cukorokkal könnyebb a helyzet, mert ott pontosan tudjuk mihez-mit-és mennyit adunk hozzá. Ebben a kérdésben azt javaslom, amennyire lehet, törekedjünk a legminimálisabb cukorfogyasztásra. Amit lehet, fogyasszunk natúran - például a gyümölcsöket, vagy a teát. Ha eddig sok cukorral édesítettél, kezd el fokozatosan, hétről-hétre csökkenteni a mennyiséget, így adsz időt a szervezetednek az áthangolódásra és nem lesz olyan drasztikus a változás. Ha pedig olykor mégis elcsábulunk egy-egy édesebb falatra, nem dől össze a világ. Egy krémestől még senki sem lett elhízott. Valamint a cukor helyettesítésére rengeteg alternatíva közül válogathatunk már. Igazából nem szeretem az ilyen „egészséges” „nem egészséges” címkéket, mert – mint a táplálkozás szinte minden kérdésében – nem mindegy, hogy kiről beszélünk? Más lesz a jó megoldás egy cukorbeteg szempontjából, más egy fogyókúrázót tekintve, és más a gyerekeket nézve. De ez megér hamarosan egy következő cikket... :-)

Mariann

Források:

MDOSZ - Táplálkozás Akadémia 2011.05.

MDOSZ - Táplálkozás Akadémia 2013.06.

A tartós fogyás titka

2017.10.28. 08:33

A sikeres és tartós fogyás egyik kulcsa a megfelelő mentális felkészülés. Érdemes végiggondolni, hogyan jutottunk el a mostani problémáig, mi az amivel fenntartjuk a jelenlegi állapotot és mi az, ami hátráltat bennünket, hogy elérjük a célunkat. Gyakran előfordul, hogy az elhízás hátterében nemcsak táplálkozási- és életmódbeli problémák vannak, hanem lelkünk gubancai is meghúzódnak a háttérben. Nem kell feltétlenül valami óriási traumára gondolni, sokszor teljesen "hétköznapi" problémákról van szó. Hogy mikről is? Ezekből gyűjtöttem össze egy csokorra valót a mai napra Nektek.
Amikor a bolognai újjászületik

2015.07.01. 00:20

Kedves kicsi fiam mostanság rákapott arra, hogy nem eszi meg ugyanazt az ételt másnap, mégha előtte nap szívesen fogyasztotta is, így megdőlni látszik az eddig megszokott 2 napra főzök project. Ehelyett most azt vetettem be, hogy a megmaradt ételből kis fantáziával és időráfordítással új ételeket kreálok, ami ugyan hasonló az alap miatt, de mégsem ugyanaz. Ezen maradék újrahasznosítós ötleteimet tervezem összegyűjteni az “Amikor a … újjászületik” bejegyzésekben, melynek most első részében a bolognai alap szósz lesz a főszereplő.
Ha unod a banánt...

2015.03.15. 18:21

...variációk gyümölcsökre tavasz elején is.
Te is a Derült égből várod?

2015.02.08. 14:59

Jártomban-keltembe ahogy beszélgetek az emberekkel azt tapasztalom, hogy még nem ivódott be a köztudatba, hogy a nyári időszakon kívül mindenkinek szükség volna a D-vitamin kiegészítésre, és hogy a megfázásos időszakban különösen fontos lenne erre figyelnünk. Ezért úgy gondoltam, megérdemel ez a téma egy külön bejegyzést. Íme:
Sajtos sütőtökleves

Sajtos sütőtökleves

A sütőtöklevest a legtöbben édesen készítik krémleves formájában. Az én egyik kedvencem ez a sajtos verzió, próbáljátok ki a sütőtököt ilyen formában is!

Rita BBQ-s csirkéje

Rita BBQ-s csirkéje

Ezt készítettem, amikor Mariannékat vártuk vendégségbe. Sikert aratott, így gondoltunk Rátok is, hátha van kedvetek kipróbálni Nektek is ezt a receptet:

Dióskevert

Dióskevert

Ez a nagymamám egyik hagyományos receptje - kissé reformosított formában. Gyors, egyszerű és finom :-)