Amit a hozzáadott cukorról tudni érdemes
2014.09.04 Krediesz
Rengeteg élelmiszer tartalmaz hozzáadott cukrokat - olyanok is, amikről az a hír járja, hogy nagyon egészségesek. Íme pár dolog, amivel nem árt tisztában lennünk:

hozzaadottcukrok640

Mi is az a hozzáadott cukor?

A különböző nyersanyagok, élelmiszerek egy részének van alapban is természetes cukortartalma. Ilyen például a gyümölcsökben természetesen előforduló gyümölcscukor (fruktóz), vagy a tejben a tejcukor (laktóz). Amikor azonban az ételkészítés során az alapanyaghoz cukrot teszünk, vagy az élelmiszer feldolgozása során a termékhez cukrot adagolnak, már hozzáadott cukorról beszélünk. Ilyen például, ha az epret fogyasztás előtt jól megcukrozzuk, vagy a reggeli kávét néhány mokkáskanál cukorral ízesítjük.

A hozzáadott cukrok forrásai lehetnek például:

  • édességek (csokik, cukorkák..stb)
  • pékáruk, sütemények
  • üdítők, szörpök, energiaitalok (necsak a kólára gondolj, a gyümölcslevek egy része is ide tartozik)
  • levesporok, salátaöntetek
  • kechupok, mustár
  • zöldségkonzervek (pl. kukorica)
  • bébiételek egy része
  • egyes instant teák, kávék (3 in 1 kávék), kakaóporok (pl. Nesquik)
  • a legtöbb müzli és gabonapehely keverék
  • gyümölcs joghurtok, krémtúrók, tejes desszertek, pudingok

Ha édesítőszert vagy cukorpótlót adnak egy termékhez, a címkén fel kell tüntetni jelenlétüket. Az „Összetevők” felirat után mennyiségileg csökkenő sorrendben szerepelnek az élelmiszer hozzávalói, vagyis az az összetevő szerepel az első helyen, amiből a legtöbbet tartalmazza a termék. Ezeket az anyagokat általában a nemzetközileg is elismert „E” jelöléssel írják  csomagolásra. Az E 950-968 közöttiek jelölik az édesítőszereket és cukorpótlókat (kivétel ez alól a szorbit és a mannit, amelyek jelölése E 420, illetve E421). Édesítőszerek csak a Magyar Élelmiszerkönyvben lévő táblázatban felsorolt élelmiszerekhez az ott megadott mennyiségben használhatók fel, édesítési célokra. Ha a termék hozzáadott cukrot és édesítőszert is tartalmaz, a terméken fel kell tüntetni a „cukorral és édesítőszerrel” kifejezést. A hozzáadott cukorra az élelmiszercímkén többek között a következő kifejezések utalnak:

  • glükóz
  • dextróz
  • glükóz-fruktóz szirup
  • cukor, barna cukor.
  • kukoricaszirup, magas-fruktóztartalmú kukoricaszirup (HFCS)
  • fruktóz
  • méz
  • invertcukor
  • keményítő szirup
  • maltóz
  • szacharóz
  • juharszirup
  • melasz

Az otthoni használatkor hozzáadott cukorokkal könnyebb a helyzet, mert ott pontosan tudjuk mihez-mit-és mennyit adunk hozzá. Ebben a kérdésben azt javaslom, amennyire lehet, törekedjünk a legminimálisabb cukorfogyasztásra. Amit lehet, fogyasszunk natúran - például a gyümölcsöket, vagy a teát. Ha eddig sok cukorral édesítettél, kezd el fokozatosan, hétről-hétre csökkenteni a mennyiséget, így adsz időt a szervezetednek az áthangolódásra és nem lesz olyan drasztikus a változás. Ha pedig olykor mégis elcsábulunk egy-egy édesebb falatra, nem dől össze a világ. Egy krémestől még senki sem lett elhízott. Valamint a cukor helyettesítésére rengeteg alternatíva közül válogathatunk már. Igazából nem szeretem az ilyen „egészséges” „nem egészséges” címkéket, mert – mint a táplálkozás szinte minden kérdésében – nem mindegy, hogy kiről beszélünk? Más lesz a jó megoldás egy cukorbeteg szempontjából, más egy fogyókúrázót tekintve, és más a gyerekeket nézve. De ez megér hamarosan egy következő cikket... :-)

Mariann

Források:

MDOSZ - Táplálkozás Akadémia 2011.05.

MDOSZ - Táplálkozás Akadémia 2013.06.

Téli idény növényeinkről

2018.02.17. 13:28

Sok szó esik arról, hogy fogyasszunk minél többször - naponta legalább háromszor, de inkább ötször - zöldséget és gyümölcsöt, azok közül is a legjobbak a szezonális, az adott helyen megtermő, aktuális idényben érő fajták. A decemberrel beköszöntött a tél, amikor nem olyan bőséges a kínálat, de ekkor is érdemes törekedni arra, hogy minél gyakrabban kerüljenek zöldségek és gyümölcsök a tányérunkra. Hogy konkrétan mik ennek az időszaknak az idény növényei, és miért is jó, ha figyelembe vesszük hogy minek van szezonja, mai bejegyzésünkből megtudhatjátok.
10+1 egyszerű ötlet a tavaszi megújuláshoz

2018.02.15. 10:58

A természet jó példát mutat minden esztendőben arra, hogy hogyan kell újra és újra megújulni, megszépülni. A tavaszi időszak nekünk is jó alkalom arra, hogy kövessük példáját. Érdemes hangsúlyt fektetnünk a megelőzésre és nem csak akkor odafigyelni magunkra, amikor már konkrét baj van! A mai írásunkban összegyűjtöttünk pár egyszerű tippet a tavaszi megújuláshoz.
Gyömbértea

2015.01.18. 23:14

Az ünnepek után se engedd, hogy lelombozzanak a hideg, borús, szürke hétköznapok! Tedd fel magadnak a kérdést, mi az, ami jól esne ilyenkor? Mit szólnátok például egy gyömbérteához?
A 2018-as év gyógynövénye: a levendula

2018.02.11. 10:21

Az év gyógynövénye címet 2018-ban a levendula nyerte el. A gyógyászatban elsősorban nyugtató, szorongásoldó hatása miatt alkalmazzák. Nekem az egyik személyes kedvencem. :-)
Köleses zöldségleves

Köleses zöldségleves

Egy tápláló, finom és gyors zöldséges leves a hétköznapokra.

Gyömbértea

Gyömbértea

Nemcsak azért jó választás, mert finom. Csökkenti például a nyálkahártyák irritációját, és gyulladáscsökkentő hatású, melyet ki lehet használni megfázás és hörghurut esetén, ami gyakori probléma a téli időszakban.

Téli vitaminsaláta

Téli vitaminsaláta

A téli hónapok egy kiváló, vitaminban gazdag nyersanyaga a savanyú káposzta. Íme egy recept ötlet hozzá: