5 tipp lelki egészségünk megújításához
2018.02.15 Krediesz
Tavasszal általában a legtöbbünkben megérik a tisztulási, "újjászületési vágy". Ha felszedtünk néhány kilót a téli hónapok alatt, elindul testünk formálása. Tőlünk már megszokhattátok, hogy mindamellett, hogy ezeket a dolgokat is fontosnak tartjuk, nem feledkezünk meg arról - és Benneteket is erre biztatunk - hogy a testünk mellett figyeljünk oda lelki, szellemi egészségünk megőrzésére, feltöltésére, tisztán tartására is. A mai cikkünkben ahhoz adok ötleteket, hogyan tudjunk lelkünket is megújítani a testünkkel egyetemben, kihasználva a tavasz frissítő erejét.

lelki-megujulas-krediesz-640

  1. A tudatalatti tisztítása : A tudatos gondolkodás és döntés nagyon fontos, de nem mindig elég, mivel a tudatalattiban rögzült programjaink is nagyban befolyásolják életünk alakítását és viszonyunkat saját magunkhoz. Mi kerül a tudatalattiba? Minden...amit sokszor hallasz, válogatás nélkül rögzül: például amit a szüleink, tanáraink neveltek belénk, valamint a média is óriási szerepet játszik benne. Szerencsére a rosszul működő programok, beidegződések, sorozatos kudarcokhoz vezető hitrendszerek felülírhatók, kicserélhetők, csupán legalább annyiszor kell meghallgatni a jó programot ahányszor az ellenkezője elhangzott. Érdemes ezzel is dolgozni, mert valóban sok mindent meghatároz. A gyakorlati megvalósításban szerintünk nagy segítséget nyújthat például Balogh Béla A tudatalatti tízparancsolata könyve és cd-je és/vagy Bagdi Bella dalai. Valamint sokat segít a helyzeten, ha igyekszel megszűrni, milyen információkat engedsz rendszeresen beáramlani a tudatodba: milyen műsorokat nézel, miket olvasol, miket hallgatsz, milyen honlapokat nézegetsz...stb, ezeknél a döntés csak rajtad áll.
  2. Találj időt önmagadra is! Érdemes rendszeresen időt szakítani arra, hogy foglalkozz a lelkivilágoddal is - hogy jóban legyél/maradj önmagaddal. Ugyanúgy, ahogy minden nap időt szánunk testünk tisztán tartására, táplálására, formálására, a lelkünk is igényli a gondoskodást. Jó szervezéssel/időbeosztással nem is olyan ördöngösség ezt megvalósítani, sok gyakorlat van, ami végezhető pl. utazás, várakozás közben is. Szerencsére rengeteg lélekemelő technika közül lehet már válogatni. Nem kell feltétlenül arra gondolni, hogy napi több órát töltsünk elvonulva, meditálva, a lényeg a rendszeresség. Popper Péter egy igen találó gondolata jut eszembe:


"Ne félj a csendtől. Ne félj a magánytól. Kapcsold ki a háttér zenéket. Kapcsold ki a vibráló fényeket. Naponta legyen öt perced, amikor nem jöhetnek közeledbe nyugtalan lelkek, nem csendülhet meg sem csengő, sem telefon...Öt nyugodt perc -hallod? 1440 zűrzavaros percből 5 nyugodt. Lehetőleg reggel. De lehet este is. Mindegy, hogy mikor.

S egy héten, amely 10080 percből áll, legyen a hét végén 20 nyugodt perced. Nem több. Húsz.

S amikor a hónap befejeződik, az eltelt 40320 percből visszatekintve, lásd nyugodtnak az utolsó 60 percet.

És megmenekültél a kárhozattól."

3. Nézz kevesebb tévét! Nézz kevesebb tévét! Érdemes ezt tényleg lekorlátozni egy-egy valóban jó adásra és a több órás tévé bámulást lecserélni hasznosabb, felemelőbb tevékenységekre. Ugyanez vonatkozik a napi több órás internet, chat, FB és egyéb monitor bámulós függőségekre. Tested és lelked is hálás lesz ezért a döntésért. Persze mint mindenhol, itt is a mértékletesség a kulcs. Nem azt szeretném sugallni, hogy a modern világ az ördög műve és ne engedjük be az életünkbe - nem is lenne ez tőlem túl hiteles, mivel épp egy weboldalt szerkesztek :-D-  csak érdemes erre is tudatosan figyelni, hogy időnk/energiánk hány százalékát kötik le ezek a tevékenységek és milyen minőségű tartalmakkal foglalkozunk.

4. Figyeld meg magad! Vegyük észre a negatív hozzáállás és állandósult negatív érzelmek romboló hatását mind a környezetünkre, mind magunkra vonatkoztatva. A rendszeres aggodalmaskodás, panaszkodás, kritizálás, pletykálkodás, irigység, keserűség, önsajnálat, türelmetlenséggel lehúzzuk mind magunkat, mind a környezetünket. Érdekes kezdeményezés Will Bowen lelkész Panaszmentes világ-a, amikoris egy nagyon egyszerű(nek tűnő) gyakorlattal könnyen tudatosíthatjuk magunkban ezeket a viselkedésmintákat és ezáltal javíthatunk rajtuk és így életünk minőségén is. Vegyük észre a kedvesség, a mosoly, a hála, a tudatosság, a segítőkészség jótékony hatásait és éljünk velük minél gyakrabban, amikor csak megtehetjük.

5. Izgalmak összegyűjtése A következő gyakorlatot szintén Popper Péternél olvastam - tanulságos. Esténként írd fel egy füzetbe, hogy mi izgatott fel, dühített, sértett meg, bántott meg aznap. Nem kell részletesen ecsetelni, csak emlékeztető címszavakban. A hét végén olvasd végig az összeírtakat, és ami már közömbössé vált, húzd ki a listáról. A hónap végén olvasd el a megmaradtakat. Húzd ki ismét, ami már nem érint meg. Valószínűleg meg fogsz lepődni, hogy milyen kevés az, ami valóban fontos volt, és mennyit izgattad magad feleslegesen.

A fent leírtak nem mindig jönnek össze, természetes, ha az embernek vannak rosszabb, rohanósabb napjai/periódusai. Már az is nagy dolog, hogy próbálkozol és törekszel arra, hogy egészségesen, tudatosan és szívből éld az életedet. És ez minél többször összejön és Te minél jobban érzed magad a bőrödben, annál jobb :-)

Végezetül fogadjátok szeretettel ezt a lélekemelő zenét és sorokat nagy kedvencemtől, Kowalskytól:

"..Engedd el ami megy, fogadd el ami jön. Nem több, így: kerek és egész!
Így volt mindig, így is lesz. Nem oszt, nem szoroz semmit és...
Tartsd meg a fényt és az árnyékot engedd el. Nem több, így: kerek és egész!"

/Kowalsky Meg a Vega: Hotel Eufória/

+1: Ha szeretnél egy részletesen kidolgozott tervet, ami segíti a tavaszi megújulást: mind a testi, mind a lelki vonatkozásban, szeretettel ajánljuk figyelmedbe életmód programunkat. Gyakorlat orientált, szélsőségektől mentes, és krónikus időhiánnyal küzdők számára is jól beilleszthető ötletekkel. További részletek és megrendelés itt:

tavaszi-megujulas-eletmod-program-krediesz-640

 

Mariann

Forrás:
Popper Péter: Mi az élet étterme? Étel- és életreceptek, 2005. Jonathan Miller Kft.

21 napos tavaszi kihívás - hogy újra jól érezd magad a bőrödben

2018.03.19. 10:53

Tarts Velünk a következő 21 napban, hogy felfrissítsd a tested-lelkedet a téli szürkeség után! Tudom, ha kinézünk az ablakon még nem annyira a tavaszi megújulás jut senkinek sem az eszébe, de nem hagyjuk, hogy ez kedvünket szegje, és a kihívás végére csak megjön az igazi tavasz is :-) Vágj bele!
21 napos tavaszi kihívás - 20. nap: találd meg a mantrád

2018.04.05. 17:21

A mai nap arról lesz szó, hogy mire összpontosítsd az elmédet, ha szeretnéd jobban érezni magad, és tartós változást elérni az életedben.
21 napos tavaszi kihívás - 19. nap: teaidő

2018.04.05. 16:24

Szombat a kihívásos napokon a finomságok ideje. A mai napra egy kis teázást tervezünk be. :-)
10+1 egyszerű ötlet a tavaszi megújuláshoz

2018.02.15. 10:58

A természet jó példát mutat minden esztendőben arra, hogy hogyan kell újra és újra megújulni, megszépülni. A tavaszi időszak nekünk is jó alkalom arra, hogy kövessük példáját. Érdemes hangsúlyt fektetnünk a megelőzésre és nem csak akkor odafigyelni magunkra, amikor már konkrét baj van! A mai írásunkban összegyűjtöttünk pár egyszerű tippet a tavaszi megújuláshoz.
Epres zöldsaláta

Epres zöldsaláta

Az eper nemcsak magában, vagy édesen elkészítve finom. Próbáltátok már salátába? Ha nem, itt az ideje! :-) Egy nagy csokor friss bazsalikommal és egy kis borssal fűszerezve nem túl megszokott, de igazán ízletes párosítás.

Zöldborsós csirketokány bulgurral

Zöldborsós csirketokány bulgurral

Egy egyszerű, finom és egészséges recept akár hétköznapra vagy hétvégére is ideális választás lehet.

Dióskevert

Dióskevert

Ez a nagymamám egyik hagyományos receptje - kissé reformosított formában. Gyors, egyszerű és finom :-)